Cara Asas Penjagaan Komputer

Komputer merupakan satu alat yang penting pada masa kini. Sama seperti peralatan lain, komputer juga memerlukan penjagaan yang baik. Tambahan pula dengan penggunaan internet, tempat atau datangnya punca masalah bagi komputer. Jadi apakah langkah terbaik bagi menjaga komputer? Di sini saya sediakan beberapa langkah asas terbaik bagi menjaga komputer anda supaya ia tahan lama dan mengekalkannya pada prestasi yang terbaik.

1. Antivirus
Ini adalah salah satu punca utama komputer cepat rosak dan merupakan perisian pertama yang anda perlu ada pada computer anda. Virus, malware atau adware selalunya datang dari internet atau dari pemacu denyar (flashdrive). Virus yang agresif boleh menyebabkan sistem operasi dan juga perkakasan komputer anda rosak. Biasanya virus, malware dan adware datang dari laman sesawang lucah, fail dimuat turun dari laman sesawang torrent ataupun dari perisian muat turun P2P. Cara terbaik mengelakkan virus adalah dengan mengelakkan dari memuat turun fail dari sumber yang tidak dikenali.

2. Kemas Kini Sistem Operasi Window
Kadang kala perisian terbaru memerlukan kemas kini dari Window bagi membolehkan perisian tersebut berfungsi dengan sempurna. Kemas kini juga membaiki masalah lain yang terdapat pada Window. Dengan kemas kini, komputer anda akan bebas dari masalah dan prestasi komputer juga akan bertambah. Fungsi ini terdapat pada Windows Update.

3. Penyelenggaraan
Lakukan penyelenggaraan seperti DiskDefragmenter setiap bulan. Ini bagi mengurangkan tahap tekanan cakera keras anda. Disk Defragmenter akan menyusun data-data yang anda selalu guna bagi membolehkan data diambil dengan cepat dengan tekanan yang rendah. Saya cadangkan anda menggunakan perisian AVG PC TuneUp di mana perisian ini akan menjalankan segala kerja penyelenggaraan secara automatik atau berjadual. Pemacu Keadaan Pepejal (Solid State Drive - SSD) tidak memerlukan penyelenggaraan dari Disk Defragmenter.

4. Elakkan Panas
Elakkan meletakkan komputer anda di tempat yang panas atau tempat yang terdedah secara terus kepada matahari. Panas merupakan musuh utama komputer. Komputer yang terlalu panas akan menyebabkan perkakasan di dalam komputer rosak atau tidak tahan lama. Masalah panas juga boleh disebabkan oleh lubang penyejuk yang tersumbat dengan habuk, kipas yang tidak berfungsi atau lubang udara yang tertutup – apabila anda menggunakan komputer di atas tilam atau bantal misalnya.

5. Kebersihan
Bersihkan habuk yang terdapat di dalam komputer anda paling kurang setiap enam bulan sekali. Habuk bukan sahaja menghasilkan caj statik, malah ia juga boleh menghalang laluan angin dan menyebabkan perkakasan komputer menjadi cepat panas. Tempat utama yang penting adalah adalah pada kipas dan besi penyerap haba.

6. Gunakan Pelindung Lonjakan
Lonjakan (spike) merupakan pembunuh utama komputer. Ia datang sama ada dari kilat ataupun dari sistem pendawaian yang tidak sempurna. Biasanya kabel palam berkualiti tinggi pada komputer mempunyai fius dan hanya sesuai menangkis lonjakan kecil. Anda memerlukan pelindung lonjakan yang paling kurang mampu menangkis lonjakan dari kilat.

cc : http://www.myrokan.com/2015/02/cara-asas-penjagaan-komputer-terbaik.html


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...